Στην εποχή που διανύουμε, θα
πρέπει να στεκόμαστε λίγο περισσότερο στα καλά νέα, που δυστυχώς δεν προβάλλονται
όσο θα έπρεπε. Τα Μ.Μ.Ε. δίνουν μεγαλύτερη βάση σε μια κριτική μέσω… twitter παρά σε επίσημα και
δημοσιευμένα στατιστικά δεδομένα.
Δημοσιεύθηκαν πριν από λίγες
ημέρες τα στατιστικά στοιχεία των τροχαίων ατυχημάτων που συνέβησαν στις 28 χώρες
της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπληρωμένα με τα στοιχεία του έτους 2014 (εκτός της Ολλανδίας
η οποία δεν έστειλε εγκαίρως τα δεδομένα της). Οι πίνακες που δημοσιεύτηκαν
ανακεφαλαιώνουν τα δεδομένα ανά έτος, από το 1991.
Η μείωση των θανάτων λόγω των
τροχαίων ατυχημάτων στο σύνολο των χωρών είναι εντυπωσιακή. Από 76.230 θανάτους
το έτος 1991, το έτος 2014 σημειώθηκαν 25.938 θάνατοι (συν περίπου 450 κατ’
εκτίμηση στην Ολλανδία), δηλαδή μέσα σε μια περίοδο 24 ετών περιορίσθηκαν στο
ένα τρίτο. Η χώρα μας, ακολούθησε και αυτή τον εντυπωσιακό ρυθμό μείωσης των θανατηφόρων
τροχαίων ατυχημάτων. Το 2014 σημειώθηκαν 874 θάνατοι, από 2.112 το 1991, ενώ
για τρίτη συνεχή χρονιά αυτοί είναι κάτω από χίλιους (έως το έτος 2000 ήταν
σταθερά πάνω από δύο χιλιάδες).
Επειδή δεν είναι εύκολη η
σύγκριση μεταξύ των χωρών, χρησιμοποιείται γενικά ο δείκτης θανάτων ανά ένα εκατομμύριο
κατοίκους. Σύμφωνα με αυτή την σύγκριση το 1991 η χώρα μας κατείχε την 8η
θέση (μαζί με την Πολωνία) με 207 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, μεταξύ
των 28 χωρών. Σε χειρότερη θέση βρίσκονταν η Λετονία (375), η Πορτογαλία (323),
η Λιθουανία (317), η Εσθονία (313), η Σλοβενία (231), η Ισπανία (227) και το
Λουξεμβούργο (216). Στην καλύτερη θέση από άποψη των λιγότερων θανάτων ανά εκατομμύριο
κατοίκους βρίσκονταν η Ολλανδία (85), η Μ. Βρετανία (83) και η Μάλτα (45).
Το 2014 χρησιμοποιώντας τον ίδιο
δείκτη, η Ελλάδα κατέλαβε την 7η θέση με 72 θανάτους ανά ένα
εκατομμύριο κατοίκους. Πάνω από αυτή βρίσκονται η Λετονία (106), η Ρουμανία
(91), η Λιθουανία και η Βουλγαρία (90), η Πολωνία (84) και η Κροατία (73). Η Σουηδία (29), η Μ. Βρετανία (28) και η Μάλτα
(26) καταλαμβάνουν τις τελευταίες και καλύτερες θέσεις (πιθανότατα κάποια από
αυτές θα καταληφθεί τελικά από την Ολλανδία).
Στην περίοδο αυτή των 24 ετών,
κάποιες χώρες ξεπέρασαν το 80% μείωσης των θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκους, όπως
η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Εσθονία. Η Ελλάδα πέτυχε μια μείωση 65,2%,
καθόλου ευκαταφρόνητη και πολύ κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο (68,1%).
Όπως φαίνεται όμως, θα μπορούσε
να τα καταφέρει καλύτερα και να βγει εκτός της πρώτης δεκάδας. Ενώ στις περισσότερες
χώρες το έτος 1991 ήταν το χειρότερο της περιόδου και έκτοτε ακολουθείται
πτωτική πορεία, για μια ομάδα χωρών (Σλοβενία, Ελλάδα, Κύπρος, Βουλγαρία,
Τσεχία και Σλοβακία) τα έτη 1994 και 1995 ήταν ακόμα χειρότερα από άποψη
θανατηφόρων ατυχημάτων με αποτέλεσμα την καθυστερημένη έναρξη της πτώσης.
Αρα η προσπάθεια για την μείωση
των τροχαίων ατυχημάτων στην χώρα μας δεν έχει ακόμα φτάσει στα όριά της.
Αξίζει κάθε κόπος και κόστος για κάθε ανθρώπινη ζωή που μπορεί να διασωθεί. Η πορεία όμως είναι εξαιρετική και η χώρα μας δεν
υστερεί σε τίποτα στην γενικότερη ευρωπαϊκή προσπάθεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου